Mitt år med Ride of Hope Europe, team Göteborg

 
 
Ride of Hope
 
Att delta i ett välgörenhetsprojekt gör du, för att du brinner för att hjälpa medmänniskor som har det svårt. Att kombinera detta med att bygga ett team och träna tillsammans är en utmaning som är svår att toppa enligt mig.
 
Alla i laget får en uppgift, man blir ofta knuten till ett mini-team i teamet. Det kan då handla om sponsring, events, träning, marknadsföring osv.
Obligatorisk träning en till två gånger i veckan och event på en del helger får man räkna med. 
 
Ett projekt som detta tar tid. Att satsa helhjärtat är både krävande och kul. Har man familj, som jag, kan en viss känsla av otillräcklighet infinna sig, det går inte att sticka under stol med. Man vill naturligtvis ge allt för sin familj och man vill också ge allt i ett sånt här projekt, tro mig. 
 
Jag har löst det genom att göra mina barn delaktiga i träning och events, det har fött många nyttiga tankar hos mina barn och jag hoppas och tror att jag inspirerar dem till att både hjälpa andra och sig själva egentligen, genom träning och teambuilding, som är en viktig del av livet.
 
Något träningsläger brukar det också bli i ett sånt här projekt. Det är ett väldigt bra sätt att lära känna varandra och svetsa ihop gruppen, vilket verkligen behövs när man sedan ger sig ut på cyklingen genom Europa, som den stora avslutningen. Med Ride of Hope Europe team Göteborg, har vi haft en träningsansvarig som också driver ett reseföretag. Han anordnade ett träningsläger i Grekland.
 
Under året ligger alltså fokus på att samla in pengar till Barncancerfonden och att förbereda avslutningen, dvs cyklingen genom Europa, genom att träna, framför allt spinning men även styrketräning. För min del har det inneburit att träningen liksom blir av och jag har sett fram emot att träffas och "svettas tillsammans". Det känns inget betungande att stiga upp exempelvis en söndagsmorgon för att träffa "gänget". Och så blir den där träningen av, som man kanske annars har dåligt samvete för, att det inte blir... allt så klart beroende av hur disciplinerad man är.... jag tillhör de som behöver att syfte, någonting som driver, för att träning ska bli av.
 
Så fort utecykling tillåts (det svenska vädret, ni vet) så börjar man satsa på det någon gång i veckan. Det är också viktigt att de erfarna cyklisterna i teamet hjälper till att lära de cyklister som inte har så mycket cykelvana, hur klungcykling går till. I cykling handlar det mycket om erfarenhet, att lära känna kroppen, hur den reagerar i olika "cykel-sammanhang". Detta också för att undvika skador!
 
Själva cyklingen från Prag till Varberg i juli var fantastisk! Vi var ett väl sammansvetsat team och följdes åt hela resan. Vi hade en väldigt duktig navigatör som såg till att vi fick cykla på fina vägar och hela tiden kunde åtföljas med vår mc och servicebilar. Vi körde i kolonn genom Europa och allt kändes väldigt tryggt och fint.
 
Det mäktigaste för min egen del, var att cykla in i Berlin. Eftersom jag har anknytning till Berlin, kändes det lyckosamt i hjärtat hela vägen, stort och starkt <3
 
Men även cyklingen in i Polen blev fin, den gamla kurorten Swinojse var otroligt vacker, där fick vi uppleva km-lång och vid kritvit sandstrand.
 
Allt gick så bra. Inga skador, ett helt och lyckligt team gick i mål i Varberg. Flera miljoner till Barncancerfonden och en stor fest i Varberg fick avsluta äventyret.
 
Naturligtvis fortsätter cyklingen i form av nybildade team i alla de sorter. Cykling ger glädje, energi och kärlek, så är det bara. <3
 
Och nu är det ett nytt team Ride of Hope Göteborg på gång och jag önskar dem ett stort lycka till! <3

Egengjord snabb friskussmoothie

Den här smoothien har jag gjort och druckit nu flera gånger i veckan i ett par veckor. Ingredienserna gör att jag tänker att jag ska hålla mig frisk och få energi. Dessutom är den beroendeframkallande fräsch och god!
Mitt tips: skaffa dig en sådan här behändig mixer allt-i-ett, typ mix & go eller variant. Den tar inte mycket plats, är inte dyr och det är SÅ smidigt!! 
Du kan göra dig en smoothie och dricka den som uppladdning på väg till gymmet eller spara den till efter ett svettigt träningspass och bara svepa den! Sååå gott!! 
 
Ingredienser: 
 
 
ca 1 dl mango i bitar (frusen eller färsk)
saften av en citron
ca 1 tsk gurkmeja eller efter smak
en skvätt flytande honung
1 banan
valfri mjölk av havre/kokos/mandel ca 5-6 dl eller mer
ca 2 cm färsk ingefära eller efter smak (du skalar den enklast med en tesked, se bild)
 
Så här gör du:
 
 
- skala ingefärabiten och dela den i mindre bitar, lägg ner i mixerburken
- pressa saften ur citronen och häll i mixerburken
- bryt ner bananen
- lägg i resten av ingredienserna:
 
 
 
fyll upp med "mjölken" och mixa:
 
 
Tips: vill du ha smoothien lite matigare, lägg även i ca 2 msk chiafrön
 
nu är det dags att njuta!