Boosta!!

 
Lille A: "Mamma!!"
Jag sitter lite trött och förkyld i soffan på kvällen och dricker te.
Jag: "hm-m"
A: "kan vi inte göra såna där goda bananpannkakor till frukost imorgon?!"
Jag: (väääldigt morgontrött person) "hm-m, visst...."
 
Det kan vara svårt att få växande tonåringar att äta rejäl frukost, här blir det inga problem alls, kan jag säga. Allt slukas till sista smulan hos oss. Och snabbt och lätt också, för morgontrötta. Plocka fram lite av ingredienserna och matberedaren redan på kvällen.
 
 
 Du behöver till 15-20 st småplättar (gluten- och laktosfria by the way)
 
 
- 2 mogna stora bananer
- 4 ägg
- 2 1/2 dl mandelmjöl
- 1/2 tsk bakpulver
- lite salt
- 1/2 tsk vaniljpulver
- ca 1 msk chiafrön (utesluts om dina älsklingar inte gillar pluppar i maten...)
- kokosfett/olja att steka i (ger lite kolaaktig god smak på plättarna!)
 
till servering: 
vad du vill! men här är ett förslag:
- färska/frusna blåbär eller annan frukt eller bär du gillar
- naturell yoghurt
- flytande honung
 
 
Såhär gör du:
 
Matberedare är perfekt att ha här, det blir luftiga och fluffiga plättar då men annars går det såklart att vispa ihop för hand också! Mosa bananerna först i så fall.
 
Lägg bananer och ägg i matberedare. Medan de står och mixar så blandar du de torra ingredienserna i en bunke.
Häll i de torra ingredienserna i matberedaren och fortsätt att mixa en halv minut.
 
Nu har du en fin smet att steka pannkakor eller plättar med.
Jag måste rekommendera ett plättjärn, det blir så fint och gott med det!! Och bakpulvret gör att de jäser lite grand och blir lagom höga och fina :)
Lägg en rejäl klick kokosolja för varje plätt inför varje stekning.
 
 
Servera plättarna med en klick naturell yoghurt, lite blåbär och ringla lite flytande honung över, är mitt förslag.
 
Mina barn tog lite jordgubbs- limekvarg, blåbär och honung...
 
På de här plättarna håller man sig mätt och nöjd länge och blodsockret på en jämn nivå.