Förlora cykeloskulden i backen

Det var ganska sent i min cykling som backträning kom in i bilden. Jag hade gjort en del cykelutmaningar utan någon egentlig ambition, mest att ha kul tillsammans med kompisar. Det var när jag hade en utmaning på 120 mil genom Europa på en vecka inklusive en klättring uppför Huy-"muren" framför mig som jag ville blir starkare. Mitt mål var att klara av den här utmaningen.
 
I och med backträning i cyklingen börjar det hända grejer, du tar träningen till en annan dimension. Du förlorar din cykeloskuld. Om du verkligen gillar cykling och vill vidare så är det nu du fastnar. Om du, när du, börjar backträna. Det finns fler sätt, exempelvis intervallträning och jag skriver mer om det i ett annat inlägg så stay tuned! :)
Om du bestämt dig för att bli en starkare cyklist, orka mer, utmana dig själv så är backträning ett sätt.
Det är inget komplicerat! Det är bara att cykla upp och ner för en backe. Inte svårare än så. Gör det tillsammans så blir det skoj. Och du får ta i, svettas och bli starkare och det är sköööönt!!! (efteråt :)))
 
 
Foto på "älskade" Ramberget.
 
 
Första backträningen var jobbig och förvirrande, jag pustade och stånkade. Andra gången började jag haja och lära mig och kunde pressa lite. Tredje gången hängde en yngre kille med som varit ute och rest i 3 mån och inte cykeltränat - jag var 20 år äldre än honom - och STARKARE!!! Och så fortsatte det! Starkare och roligare!! Men det krävs också kontinuitet för att behålla styrkan. Det är bara du själv som sätter upp DINA mål. 
 
Jag har ramlat, jag har skrapat, jag har gråtit, mest i backar faktiskt, uppför..... Jag är fortfarande rädd men utmanar mig själv på mitt sätt och blir faktiskt starkare och starkare! Så långsamt! Hallå, jag är ingen proffscyklist what-so-ever utan gör detta för det är KUL!
 
Cykelklubbar eller andra cykel "societies" på sociala medier lägger upp sådana här träningar och det är bara att utmana dig själv och hänga med! 
 
 
I ett framtida blogg-inlägg ska jag skriva mina tips för hur du ska tänka när du cyklar uppför en backe och fokuserar din energi på bra sätt.