Enkla roliga yogautmaningar! Häng me!

Livet går lite på tomgång just nu. Kanske är det bra. Hjärnan får hinna ifatt kroppen. Kroppen får hinna ifatt hjärnan. Balans. Varför är det så svårt???
 
Lugn och ro, dricka te och gyllene mjölk läsa, meditera och yoga. Och läka.
Ingen hets, ingen puls, ingen svett. Som jag ju också älskar.... Snart, snart igen.
 
Utmaning 1:
#raisingyogis!
älskar att sitta och scrolla igenom Instagram, hittade en utmaning genom Instagrammare som jag följer, som kallas raisingyogis, att uppfostra barnen till att utöva yoga.
Jag har ju märkt att barnen visar intresse när jag provar olika yogaposer här hemma så steget till att locka dem till denna utmaningen var inte långt! 
Sonen tyckte att det var jobbigt att stå för länge i krigaren men när katten kom och lade sig mellan oss på yogamattan kunde vi inte hålla oss för skratt längre.
Så varje dag kommer det en ny utmaning och vi följer med och dokumenterar och delar och förhoppningsvis inspirerar jag mina barn och vi inspirerar andra till glädje, rörelse, balans och fokus <3
Följ oss på Instagram under @bikeyogamama
 
 
 
Utmaning 2:
häng gärna med mig på denna! 
 
Bakgrund:
jag gillar verkligen inte morgnar. Vill inte stiga upp på morgonen. Är jättesömnig och vill baaaara ligga kvar i sängen. Insett att jag måste hitta ett bra sätt att stiga upp, vakna lugnt, älska mig själv och den nya dagen.
 
Så NU har jag bestämt mig:
Varje dag börjar jag nu på yogamattan som ligger utrullad precis utanför sovrummet. Jag stiger ur sängen, klär på mig något varmt på kroppen och fötterna. Går ut till yogamattan och där ligger en filt ihopvikt som jag sätter mig på. Sätter mig med benen i kors (inte ovanpå varandra utan lite löst isär) eller som det är skönt helt enkelt, rumpan på filten så att man kommer upp lite, lättare för benen då att ligga på yogamattan, lite lägre. Rak rygg, tänk dig att du har ett snöre högst upp på skallen och att någon drar lite lätt i det snöret. Sätt timer/äggklocka på 5 min! Lägg händerna lugnt på knäna, blunda, andas. Fokusera på andning. Det är jättesvårt i början, tankarna far, ögonlocken fladdrar, det känns obekvämt att sitta på golvet... Känn tankarna, acceptera dem och fokusera igen på andningen. Blunda och tänk dig att du har en kanal mellan naveln och halsen. Andas in och tänk att luften stannar i halsen, håll andan och räkna till 3, släpp ut och tänk dig att luften åker i kanalen ner till naveln, håll andan 3 sek där. Upprepa. Andas in upp till halsen, håll, tänk på kanalen, andas ut till naveln, håll. Gör det till ett flöde, slappna av. Gör detta tills timern ringer. Och var nöjd! Nöjd att du gjorde detta idag och imorgon kommer det att gå bättre. Till slut kommer du att vilja öka tiden. Men då får du stiga upp tidigare ;)
 
Efter det har jag bestämt mig för att väcka kroppen helt enkelt med en yoga-solhälsning. Det finns många varianter på den och jag följer just nu och läser yogagirl och har köpt hennes bok där hon enkelt illustrerar solhälsning A.
Här är en enkel och snabb variant på Youtube som du kan titta på för inspiration.
Jag gör solhälsningen 5 gånger och efter det är jag varm i kroppen, cirkulationen har kommig igång lite och det hela tar en kvart och NU är jag redo för frukost och dagen! 
 
Gör, dela och berätta här för mig hur det går!
Kärlek! <3
 

Kommentera här: