Bästa enkla yogapositionen efter cykling!

Denna yogaposition, som kallas för hjälten eller hero pose/virasana, klarar jag mig inte utan efter cyklingen, en outstanding knäfixarposition!
Jag gör den varje gång jag kört ett cykelpass spinning eller landsväg och sedan jag börjat med det har jag nästan inga känningar i knäna längre!
 
Detta är en position som ofta små barn sitter i, kanske minns du själv att du satt så?
 
 
 
Hjälten:
Sätt dig på dina hälar/underben på golvet eller gärna på en yogamatta, knäna ihop och så flyttar du ut underbenen och sätter dig sakta med bäckenet/rumpan på golvet mellan fötterna. Rak rygg, blicken rakt fram. Sitt här ett par djupa andetag eller hur länge du vill. Färdigt! Enkelt!!
 
 
Hjälten fortsättning (lying hero pose/supta virasana):
Vill du kan du också lägga dig ner i denna positionen med ryggen på golvet/mattan, flytta bak armarna bakom ryggen, gå ner på armbågarna, känn efter om det känns ok, det ska inte göra ont någonstans, "gott-ont" är ok, känns det ok så lägger du dig ner på hela ryggen. Sträck ut armarna ovanför huvudet längs med golvet. Titta rakt upp. Andas. Ligg här ett par djupa andetag.
 
För min egen del är det mycket dagsform, ibland nöjer jag mig med att sitta som på bilden, ibland kommer jag ner att ligga på rygg och känna en go stretch i det, andra dagar går det inte. Lyssna på kroppen!
 
Har du svårt att komma ner i hjältepositionen i början, med rumpan på golvet mellan benen, nöj dig med att sitta i diamantposition! Sitt här en stund, ett par djupa andetag. Prova dig fram. Inget ska göra ont! Backa då och prova igen någon annan gång. 
 
Diamantposition:
som även heter diamond pose/vajrasana, är helt enkelt att sitta på underbenen/hälarna, ungefär som det ser ut på bilden bara att du INTE glider ner med rumpan mellan benen. Lägg armarna på låren, rak i ryggen, blicken framåt.
 
Kommentera eller fråga gärna om ni undrar nåt. 
 
Jag kommer att lägga ut fler yogaposer som känns sköna att göra efter cykling, så titta gärna in igen!
 
Hej sålänge!
 
 
1 Loopftw :

skriven

Tack för fint tips!

Svar: Tack för att du läser och delar ;)
bikeyogamama

2 Anonym:

skriven

Tack... Ska testa. MiB

Svar: Gör det! Börja försiktigt! Lycka till och hör av dig hur det gick! :)
bikeyogamama

Kommentera här: