Förlora cykeloskulden i backen

Det var ganska sent i min cykling som backträning kom in i bilden. Jag hade gjort en del cykelutmaningar utan någon egentlig ambition, mest att ha kul tillsammans med kompisar. Det var när jag hade en utmaning på 120 mil genom Europa på en vecka inklusive en klättring uppför Huy-"muren" framför mig som jag ville blir starkare. Mitt mål var att klara av den här utmaningen.
 
I och med backträning i cyklingen börjar det hända grejer, du tar träningen till en annan dimension. Du förlorar din cykeloskuld. Om du verkligen gillar cykling och vill vidare så är det nu du fastnar. Om du, när du, börjar backträna. Det finns fler sätt, exempelvis intervallträning och jag skriver mer om det i ett annat inlägg så stay tuned! :)
Om du bestämt dig för att bli en starkare cyklist, orka mer, utmana dig själv så är backträning ett sätt.
Det är inget komplicerat! Det är bara att cykla upp och ner för en backe. Inte svårare än så. Gör det tillsammans så blir det skoj. Och du får ta i, svettas och bli starkare och det är sköööönt!!! (efteråt :)))
 
 
Foto på "älskade" Ramberget.
 
 
Första backträningen var jobbig och förvirrande, jag pustade och stånkade. Andra gången började jag haja och lära mig och kunde pressa lite. Tredje gången hängde en yngre kille med som varit ute och rest i 3 mån och inte cykeltränat - jag var 20 år äldre än honom - och STARKARE!!! Och så fortsatte det! Starkare och roligare!! Men det krävs också kontinuitet för att behålla styrkan. Det är bara du själv som sätter upp DINA mål. 
 
Jag har ramlat, jag har skrapat, jag har gråtit, mest i backar faktiskt, uppför..... Jag är fortfarande rädd men utmanar mig själv på mitt sätt och blir faktiskt starkare och starkare! Så långsamt! Hallå, jag är ingen proffscyklist what-so-ever utan gör detta för det är KUL!
 
Cykelklubbar eller andra cykel "societies" på sociala medier lägger upp sådana här träningar och det är bara att utmana dig själv och hänga med! 
 
 
I ett framtida blogg-inlägg ska jag skriva mina tips för hur du ska tänka när du cyklar uppför en backe och fokuserar din energi på bra sätt.

Cykling i Kalamata, Grekland.

 
 
 
Vilket äventyr!! I mitten på april var hela Team Göteborg Ride of Hope Europe på träningsläger i Kalamata, Grekland. Inte bara vi utan deltagare från Ride of Hope ifrån hela Sverige och ett gäng journalister/bloggare. Totalt var vi 30 cyklister. Det var väldigt trevligt också att få träffa Rideofhopare från resten av Sverige eftersom vi kommer att dela äventyret  i sommar och ses på vägarna och hotellen i Europa.
Vädret var perfekt, lite varmare än svensk sommar och efter att ha haft några kyliga första trevande utecyklingar i Sverige var det helt enkelt underbart att komma till Grekland, kasta ben- och armvärmare och känna sig fri!!! ;)
 
Intitivativtagare till resan var lagets träningsansvarig som driver reseföretaget Trawell, här hade man verkligen ansträngt sig och fixat riktigt bra boende, mat och cyklingsrundor också tillsammans med rutt-ansvarig i vårt lag.
Här kan du läsa mer om Ride of Hope Europe Team Göteborg :)
 
I Grekland startades varje dag med yoga för cyklister och morgonmöte om dagens förutsättningar. 
På agendan stod att "cykla ihop laget" träna klungkörning, tecken i cykling mm
 
 
 
Luncherna åt vi på förbokade lokala restauranger med inhemska läckerheter, det grekiska köket är ju fantastiskt enligt min mening!!
 
 
 
När vi kom tillbaka till hotellet efter dagens cykling, samlades vi en stund för lite snacks och återställardryck och sedan fanns lite tid för egna aktiviteter som bad, shopping, förbereda morgondagen och fixa cykel.
 
Vi bodde på Horizon blu i Kalamata, ett fantastiskt fint hotell där alla frukostar och kvällsmat intogs. Vänligt bemötande och fin service till oss cyklister hela vägen!! Hotellet har pool och ligger precis vid havet.
 
Här är våra cykelturer:
 
Kalamata-Stoupa tor, ca 8 mil, 1500 höjdmeter
Kalamata-Langadapasset tor, ca 8 mil, 2300 höjdmeter
Kalamata-Ancient Messina tor, ca 8 mil, 753 höjdmeter
Kalamata-Koróni tor, ca 11 mil
Kalamata-Soulinari tor, ca 9 mil, 636 höjdmeter
 
Lite drygt 40 mil denna vecka, ett perfekt upplägg för att få ihop teamet, utmärkt i tid att ha träningsläger i april! Det märktes skillnad träningsmässigt på de teammedlemmar som var med på träningslägret och de som tyvärr inte hade möjlighet att följa med, det är svårt att få ihop såhär pass intensiv cykelträning hemma. Även socialt mycket viktigt inför sommarens stora utmaning att man känner varandra i laget både när det gäller cykelstil och temperament ;)
 
Jag kan verkligen rekommendera Kalamata för landsvägscykling, underbar natur, sköna berg att kämpa sig upp för, fina asfalterade vägar, härliga stränder, sköna bad, god mat, vänliga, hänsynsfulla och omtänksamma bilister och människor!
 

Avocadokeso, enkelt och gott!

Favorit här för hela familjen! Kort och gott min avocado-keso! Passar till knäckemackan som pålägg bara, eller på knäckemackan som "smör" och sedan en skiva kalkon på, lite tomat eller gurka. Funkar även som tillbehör till grillat eller tillbehör till kvällsmaten som en röra. Supergott som nyttig dip till snacks!
 
Ingredienser (till ca 2 dl dip):
 
1 avocado
1 burk keso lök (Arla har en keso som heter "keso lök")
salt
svartpeppar
 
Gör så här:
 
# mosa en avocado med gaffel och lägg i en skål
# blanda i en halv burk keso lök med avocadon
# smaka av med salt och svartpeppar
 
 
Färdigt! Mums! Njut!